Mitt 2009

Okey jag vet alla har skrivit om sitt 2009 och jag ska inte vara sämre. Kanske får jag tillbaka insperationen nu till att skriva mer igen.

Okey då börjar vi.

Årets näst största händelse skedde i januari, närmare bestämt den 1:a. Då hämtade nämligen mamma och pappa våran underbara Akka. Hon var så liten och söt att fast jag var emot att skaffa hund så älskade jag henne från allra första sekund. Jullovet fortsatte med att umgås med vänner jag inte träffar lika mycket något mer.
    Jullovet tog slut och på snöfestivalen sålde vi suovas. Jag har aldrig kännt att skolan kan vara så rolig. Våran lärare Tommy kallade mig sin högra hand och jag lovar att ibland fick jag hålla koll honom.
   Sedan skulle Apu:plats sökas och jag, Sanna och Johanna valde Icehotel. Kirunas dragplåster. Jag tror ingen av oss glömmer det, vi ogillade stället för mycket men visst fanns det guldkorn även där. Eller vad säger ni om mageln i tvätten? Jag gillade stället så lite att jag ringde min lärare och hörde om jag fick byta plats men fick inte det. Då tog finnkärringen i mig över och min lärare fick en rejäl utsällning som jag kanske ångrar nu men då känndes det bra.

Under hösten 08 började jag med Jägarexamen och till och med på min födelsedag 11/02 2009 var jag och gick egenom frågor med massa härliga människor, som även nu gillar att driva med mig. För oj va jag fick utstå där. Nå skriftliga prover gick bra och ännu i detta nu har jag inte skjutit upp. Men det händer förhoppningsvis under 2010.

Min mor och far fick ett obehagligt samtal en sen kväll den 27februari. Det var farbror blå som ringde. Mina föräldrar visste så klart att jag hade fest men på något sätt kom polisen dit... Men trots det så har jag aldrig haft så roligt som den kvällen. Måste tillägga att slutet inte var roligt och mina kära mostrar kom och jag fick åka hem till Moster B och sova i lillkusins säng.

Min mest älskade årstid kom äntligen i slutet av mars och skotersäsongen började. Nu hade jag inte tid att vara i stan och härja. Rajamainen, skotern, stuga folk och händelserika kvällar är det som hör till på våren. Alla gånger Julia har fått hjälpa mig att gräva upp, välta upp, eller bara fått hålla mig sällskap tills någon kommer och hjälper mig när jag har varit oaktsamm med min lilla Freestyle. Hon borde få dagens ros för alla de gångerna. 
 

  Jag älskar min Tu klass, med dem har jag varit på skoter turer, åkt pulka i stora backar, spelat spel och kollat film. Vi har nog gjort ännu mer också men just nu minns jag inte dom sakerna. En sak är i alla fall säkert det är att vi hade roligt hela våren 2009.

Min och Sannas resa till Kalix för att hälsa på Paulina är också värd att nämnas. Först tåget till Luleå och shoppa därifrån buss till Kalix. I Kalix var det inflyttningsfest och även klassfest med Paulinas klass. Ojojoj va vi kan skratta när vi tänker tillbaka på den helgen! Sen BUSS hem till Kiruna.

Skolan tog äntligen slut, jag fick inte riktigt de betygen jag hade siktat på men jag var nöjd. Nej vet ni, jag kan inte tänka tillbaka till våren 09 utan att le. Som skolavslutningen, då kände jag att jag hade lyckats träffa många nya underbara människor och skolan hade gått bra hela första året på Hjampis.

15 juli, första sommarlovsveckan började jag jobba åt PEAB. Fösta morgonen var hemsk. Min chef (farbror) hade inte sagt var jag skulle vara eller med vem jag skulle vara. Han hade inte heller sagt att jag ska jobba åt någon annan heller. Nåväl, den där morgonen regnade det och jag var på dåligt humör, jag var förbannat rättare sagt. Pappa nästan slängde mig ur bilen när vi kom fram. Lite bättre blev det när jag såg att Robban Leastadius var där (en släkting till mig). Och så var det en annan från PEAB där, Jonas Mannela. Jag hade aldrig innan jag träffade Jonas träffat någon som var så lätt att prata med. Vi pratade om ALLT.

Midsommaren spenderades med Julia, vi paddlade kanot och åt god mat. Sedan skildes vi en bit ovanför Soppero längs Lainoälv. Hon gick ner och jag gick upp till min familj och stugavänner.

Det blev Kirunafestival och någonstans mellan alla artister, öltält, pappa och hans vänner, mina vänner och annat folk så föll jag pladask för Jonas Mannela. Han som gjorde allt för mig fast han nog inte ville och som jag kunde prata med. Fast så klart sa jag inget till varken honom eller någon annan. Hur skulle jag förklara ens? Allting blev bara jobbigt för vi jobbade tillsammans, han känner min pappa och min farbror. Sista arbetsveckan var konstig på alla vis men helt perfekt ändå. Det slutade med en hel helg tillsammans. Vi åkte till Pajala marknad tillsammans med hans vänner till och med!

5 Juli skulle jag och Mia upp till Kebne på sommar Apu. Kebne fjällstation var en fin plats att arbeta på men jag kunde ju så klart inte sluta längta hem. Apu:n gick så bra att våran handledare nästan lovade jobb åt oss om vi ville ha jobb där i framtiden. Stämningen i Keb är så familjeaktig bland personalen och stämmningen överhuvudtaget så bra att jag ska faktistk söka jobb där till sommaren troligen. Två veckor gick och vi skulle hem, Keb bjöd på helikopter tur ner och i Nikka väntade Jonas på mig. Den lyckan jag kände då är så svår att beskriva. Jag tror jag höll på att sprickas inombords!

Det var här mitt och Jonas riktiga äventyrbörjade, han följde med till Kukkola och träffade nästan hela min släkt. Mamma var nog glad för redan första kvällen i Kukkola kallade hon sig själv Svärmor. Pappa tyckte nog det var mest jobbigt, hans lilla flicka med en som han har jobbat med.
Jag pendlade mellan Kiruna och Kukkola några vändor förra sommaren. Allt för kärleks skull.
Det var släkt träffar i massor och en sista är nog mest speciell.

Jonas var i Karre för det var marknad där, jag var i Silasjärvi och var chaufför. På något sätt fick någon för sig att jag var ledsen över att min syster hade gjort så att inte Jonas kom dit. Denna någon ringde till Jonas och han fixade skjuts från Karre till Silas, 5mil. Mitt i natten. Det slutade med "är du min nu?" och en övernattning hos min farbror.

Resten av sommarlovet hängde jag mest med Sanna vi badade i Seskarö och vi var en helg i Tärendö när Eldfesten var. Sedan var vi i stan förstås oxå.

Jag och Julia drog en raid längs Laino älv med katamaran och blötte ner oss och åt så klart en hel helg!

Jag fick upp ögonen för en gamal stuga farfar har och den är nu min drömstuga som jag så hemskt gärna vill ha.

Hösten rullade på och det har gått både upp och ner hela hösten. Men en sak som fortfarande är säkert det är att jag och Sanna är bästa vänner. Julia är min partner in crime. Jag och Akka kommer ganska bra överens. Och slutligen Jag och Jonas=sant.

Nyårsfesten var hos mig med underbara vänner och god mat. Året 2009 avslutades upp på stan i armana på min älskade Jonas.

Nu väntar jag bara på vad 2010 har att erbjuda. Jag lovar och svär att 2009 är svårt att knäcka. Men jag hoppas att jag kommer få ha kvar alla mina vänner och att alla kommer få ett bra år.

Jag älskar er alla som har varit i min närhet året 2009


Kommentarer
Postat av: Anonym

Andra halvan av 2009 blir nog svårslagen :)

2010-01-04 @ 21:49:14
Postat av: sanna

awww, va kul vi har haft!! :D

och va söta ni två är!

2010-01-05 @ 11:51:38
URL: http://sannaryngmark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0